Episteme annuncia con dolore ai lettori la scomparsa di Nieves Hayat De Madariaga Mathews, che aveva onorato il primo numero della rivista con un interessantissimo articolo, "Francis Bacon, slave-driver or servant of nature? - Is Bacon to blame for the evils of our polluted age?", una sorta di appassionata "difesa" del suo personaggio preferito dalle numerose critiche che vengono ad esso da taluni rivolte, in quanto possibile "origine" alla quale ricondurre certi sgradevoli esiti della "modernità" (vale a dire, di essere stato catalizzatore della nuova mentalità materialistica scientifico-manipolatoria, o di aver avuto un ruolo importante, e segreto, nella "trasformazione" della massoneria, nella fondazione del "Collegio Invisibile", nella definizione della strategia di supremazia militare-politica della civiltà anglo-sassone, etc.).
Nieves era nata il 3 dicembre del 1917, a Glasgow, padre il celebre scrittore e uomo di stato spagnolo Salvador de Madariaga, madre la scozzese Constance Archibald. Sin dall'infanzia ha condotto una vita intensa e movimentata, frequentando ben 11 scuole diverse in paesi diversi, a causa degli spostamenti continui del babbo, fra la Svizzera, l'Inghilterra, la Francia, e la Spagna. Quando in quest'ultima nazione scoppia la guerra civile, è costretta ad abbandonare gli studi universitari che stava seguendo a Madrid, per finire poi con il laurearsi a Londra. Sposata con due figli, vive nell'isola d'oltremanica durante la seconda guerra mondiale, ma nei primi anni '50 si trasferisce in Messico, circondata da numerosi intellettuali spagnoli esuli dal regime franchista. Si trova in Italia sin dal 1954, lavorando per circa 20 anni presso la F.A.O. a Roma. Nella capitale frequenta circoli letterari, e fa conoscenza con scrittori e studiosi italiani con i quali stringe duraturi legami di amicizia, mantenendo anche nel contempo i suoi contatti culturali internazionali. Pubblica poesie nella rivista letteraria Botteghe Oscure, e in altre analoghe inglesi. E' in tale periodo che scopre le opere di Velikovsky, inizia una corrispondenza con lui, e lo incontra quando si reca a Roma. Sempre durante quegli anni comincia le ricerche per quello che più tardi diventerà il libro della sua vita. E' stata infatti una delle massime esperte internazionali di Bacone, dedicando a questo controverso grande personaggio uno studio monumentale: Francis Bacon - The History of a Character Assassination, Yale University Press, 1996, pp. XIII + 592, e con esso contribuendo, come abbiamo accennato, a qualche rettifica di una diffusa interpretazione del barone di Verulamio. [Per esempio, in una recente lettera del 19 luglio u.s., Fritjof Capra così le scriveva: <<I am now planning to write a synthesis [of my three books] about the emerging new scientific understanding of life ... it is there that I can do something about previous misconceptions of the work of Francis Bacon. I plan to rewrite, correct, and modify the brief section about Bacon, citing the recent literature you kindly sent me, which was not available to me when I wrote The Turning Point in the late seventies. Naturally, I will also acknowledge your help and advice in this matter...>>.] Si è infine ritirata vicino a Cortona, concentrando la sua attenzione sui possibili incontri e i rapporti intellettuali tra Bacone e William Shakespeare, e stava continuando a occuparsi della storia di quel periodo in un nuovo progetto di libro quando la morte l'ha colta.
Avendo trascorso gli ultimi anni della sua esistenza nei dintorni di Perugia, lo scrivente ha avuto l'onore di conoscerla di persona, e di discutere, approfittando della sua grandissima competenza, e pazienza, di tante questioni di comune interesse (per esempio quelle relative alla riproposta dell'importante e inquietante saggio "The Rainbow Scheme - British Secret Service and Pax Britannica", di Stevan Dedijer, apparso in Episteme N. 2). Ricordo oggi con nostalgia qualche pomeriggio nella sua bella villa in aperta campagna, in particolare alcuni con l'amico Spedicato, che non mancava di andare a trovarla quando gli capitava di passare dalle nostre parti.
Presentiamo infine nella triste occasione quello che è stato
probabilmente il suo ultimo scritto rivolto al pubblico, composto per il
Simposio Internazionale "Cinquanta anni dopo Mondi in Collisione
di Velikovsky: scenari classici e nuovi sulla evoluzione del sistema solare",
Università di Bergamo, 20/21 ottobre, 2001 (cfr. Episteme
N. 4).
(UB)
[Si ringraziano per la collaborazione la figlia della
Sig.ra De Madariaga, Beatrice Cazac De Madariaga <bcazac@tin.it>, e
il Prof. Emilio Spedicato, <emilio@unibg.it>.]
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Message addressed to the participants,
by Nieves Mathews De Madariaga
Dear friends, dear friends of Immanuel Velikovsky, dear Emilio, explorer, on Velikovskian lines, of the frontiers of Paradise; dear Shulamit, translator of your father's work for the country of his choice.
As an old friend of Velikovsky, who sent him tit-bits of confirmation throughout the last twenty-five years of his life - and queries which he answered to my complete satisfaction (on calendars, on Homer, on Stonehenge…). I wish I could hear viva voce all you have to say about the changes in planetary orbits and in the earth's axis after near collisions; about the geological and dendrological evidence of recent catastrophes of extraterrestrial origin; about the electromagnetic forces which play so vital a role in Velikovsky's cosmological scenario, and about the fascinating interplay between the rejection and the recognition of scientific genius. Above all I wish I could hear your arguments and counter-arguments, agreements and disagreements.
I shall be with you in spirit, and so will my father, the Spanish statesman and historian, Salvador de Madariaga, who, many years ago, read the copy of Worlds in Collision I had given him, on his way to America, and became a staunch supporter of its author. When my father died (a year before Velikovsky) the last words he dictated were about this friend's brilliant discoveries, and his undeserved rejection by the Academe of his day.
After half a century of familiarity with Worlds in Collision and with Ages in Chaos, I welcome a time when those who follow in Velikovsky's footsteps no longer feel the need to protect themselves from established opinion by dismissing, in a condescending footnote, the pioneer thinker who had opened up their path, but can hail him instead for the inspired, indefatigable seeker of the truth Velikovsky was. And I would like to propose to you and to all his admirers, and particularly to those who recognize their debt to his tought, a way of honouring the fifty years we have spent in Velikovsky's company - along with the twenty fice centuries we have spent in that of Plato, who first described the effects of near planetary collisions on our earth.
We know that Velikovsky made many suggestions for further research which might confirm his conclusions, whether cosmological or historical, and that some were put into effect, with noted success. But among those not taken up there is one I think he would have been particularly glad to see carried out today; the excavation of El-Arish, on the Egyptian frontier with Palestine - the site of the great Hyksos fortress of Avaris (situated by Manetho to the East of the Estern Delta of the Nile), which fell at last to Ahmose, the first Pharaoh of the 18th Dynasty, by the hand of his Israelite ally Saul. A different site has recently been proposed for this fortress, on the strength of one late allusion to 'Avaris' as a southern quarter of Pi-Ramesses - a city built centuries later by Ramses II above what may have been an ancient Israelite colony, right on the Eastern Delta. But its author did not refute, or mention, the numerous converging connections found by Velikovsky in the Bible, in Josephus, and in various Egyptian, Greek, Arab and other sources. Between 'El-Arish' or 'the brook of Egypt' (so called by the Assyrian king Esarhaddon) and the site of the imposing fortress from which the Hyksos - dreaded by Israel a the Biblical Amalekites or 'king-shephards', and by Egypt, as the Amu, or 'shephard-kings' - spread terror for centuries. Until, as Pharaoh Ahmasis recorded, 'the saviour of Egypt fought in the riverbed ' of the only river of that region.
Not long before Velikovsky's death in 1979, a preliminary attempt was made to survey this site. Could we not find the funds - and the intrepid minds - to celebrate this great man with so worth while a project?